Jeanne d'Arc - Reisverslag uit Domrémy-la-Pucelle, Frankrijk van Jan en Willy Menken - WaarBenJij.nu Jeanne d'Arc - Reisverslag uit Domrémy-la-Pucelle, Frankrijk van Jan en Willy Menken - WaarBenJij.nu

Jeanne d'Arc

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

13 Augustus 2018 | Frankrijk, Domrémy-la-Pucelle

Na een onstuimige nacht, met voorspeld onweer, lag ik eerst uren te wachten op het onweer en toen het er eenmaal was ben ik er dwars doorheen geslapen, niets gemerkt van de windstoten aan de tent. Om 7 uur nog een echte hoosbui en daarna bleef het gelukkig droog en bewolkt. Met onze buren geen contact, die hadden erg veel moeite met het fietsen en de route. En toen bleek ook dat wij verkeerd zaten, het boekje is toch wel wat verwarrend. Dus vanmorgen eerst weer 7 km terug gefietst, na een heftige discussie met Jan over de Oost of West zijde om het meer. Waar we ons al niet druk over kunnen maken.
De route slingert langs de Maas en snijdt soms stukken af, maar is makkelijk te fietsen. De campings zijn niet veel aanwezig hier, dus vandaag een lange dag. We eten onderweg warm in een wegrestaurant, heel gezellig met veel vrachtwagenchauffeurs. We eindigen in Domremy. Wie zegt dat wat? Mij niet, maar het is de geboorteplaats van Jeanne D'Arc en wij bezoeken eerst haar huis voordat we naar de camping gaan, we slapen om de hoek.
Het huis is eenvoudig en ernaast is een museum ingericht. Onze kennis van de Franse geschiedenis wordt weer wat bijgespijkerd. Ze is maar 19 jaar oud geworden en zo bekend. We kwamen haar vorig jaar ook overal tegen. In Orleans bv, nu weet ik waarom. De camping is klein, we staan met 3 anderen en nu hebben we achter het hek koeien en eentje stond er net vlak achter het hek , bijna tegen m'n fiets, te schijten en dan valt er wel heel wat. Bah. De zon schijnt hier, Jan doet de was en we gaan drankje doen.