Pyreneeën - Reisverslag uit Latour-de-France, Frankrijk van Jan en Willy Menken - WaarBenJij.nu Pyreneeën - Reisverslag uit Latour-de-France, Frankrijk van Jan en Willy Menken - WaarBenJij.nu

Pyreneeën

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

29 Augustus 2018 | Frankrijk, Latour-de-France

Na een moeizame dag volgt altijd een betere.
Gisteravond nog een leuk gesprek gehad met onze Nederlandse buren, een echtpaar met een tent en een auto. Hij heeft ons veel verteld over de staat van de platanen in het gebied. Vroeger had het hele kanaal aan beide zijden platanen. Maar sinds een paar jaar de platanen ziekte toegeslagen heeft zijn er al vele gekapt en verbrand. De wortels van de platanen zitten nog wel in de grond want die versterken de walkanten. Zij vertelde zo heerlijk gefietst te hebben langs het kanaal en geluncht en teeuggefietst. Toen ze vertelde hoe oud ze zijn verbleekte mijn gemopper over de manier waarop wij het kanaal hebben gefietst. 86 en 87 jaar oud en ze toeren nog door Frankrijk, niet meer per fiets...helaas.
Na de eerste echte warme ( plak) nacht vroeg vertrokken.
Super daggie gehad!
De halve dag over dezelfde weg, goed voor GPS loze Jan. Die nu ook tijd heeft om om zich heen te kijken. Even wennen dat hij nu van het boekje afhankelijk is. En al vroeg brak ook zijn standaard van zijn fiets, de boutjes, en reserve hebben we niet bij ons. Even een grrrr momentje bij Jan.
We kennen de omgeving waar we beginnen, langs Narbonne, de weg en de tolweg over naar het zuiden. Is al het trainen in die vakanties met BIG niet voor niets geweest. Opeens is er ook een supermarkt, uit het niets vandaan een Casino. Waar we erg blij mee zijn natuurlijk! We slaan voor de hele dag eten in.
Een paar dorpen verder een boulangerie met stoeltjes buiten, dat is fijn, koffie met taart!
Terwijl we zitten komt er een man op een oude racefiets en bepakking, een Engelsman en beetje rare vogel, maar dat zijn wij denk ik ook voor de plaatselijke bevolking. Ook 2 markt kramen, heel gezellig voor ons terrasje.
En verder over de D611, deze weg leidt ons de Pyreneeën in. Op naar de col d'Extreme, een makkie volgens het boekje en gelukkig hebben we de wind in de rug, de tramontane geheten. Een behoorlijk harde wind tussen de bergen door.
We lunchen vlak voor de top en in de middag nog een keer omhoog. Mooi hoor, en fijn dat het goed gaat. Na 100 km de camping opgezocht in Latour-de-france. Een mooie naam voor een dorpje in Katharen land, nog net Frankrijk.
We zitten nu een biertje te doen op het terras van de camping en om ons heen wordt de markt opgebouwd, biologisch fruit, wijn uit de streek, en kunst.
Nog 220 km naar Sils, in 3 dagen.

• 30 Augustus 2018 - 10:04

Margreet En Libor:

Wel veel mogen jullie niet een dagje meer er overdoen dat is dus ruim 70 per dag, maar het gaat jullie wvast lukken en dan mag je rusten ,
    Als ik dit schrijf ben je al weer jarig zag ik op de kalender. Wij wensen jullie een fijne verjaardag met taart op een terras de kaarsje mag je er zelf bij be denken en dan s,avonds een wijntje en lekker eten .
    Wij nemen er ook een op jullie
    En misschien zijn er wel Nederlanders die voor je zingen geniet van deze dag en weer sukses met de tocht. Liefs van ons Libor en Margreet.